ADUHAI...HUJAN LAGI KE?!

Assalammualaikum wbt..

Sandakan hujan lagi hari ini. Sejak subuh hingga ke saat entri ini ditulis, hujan masih lagi tidak berhenti. Mungkin ada dalam kalangan kita menganggap hujan ini akan membawa musibah seperti banjir dan sebagainya. Dialog - dialog seperti dibawah ini mesti biasa kita dengar ;

'alamak, hujan lagi..rosaklah program aku nak dating hari nie'
'menyusahkan betul la hujan nie..rugi je basuh kereta tadi..'
'aiseh, hujan pulak...baju semalam tak kering lagi...huhu'
'hujan, hujan, hujan..hari hari hujan...huhu'
'confirm banjir la pasni..hmm...'

Sedar atau tidak, kita semakin terlupa mengenai hakikat penciptaan hujan yang sebenarnya. Hal ini bukanlah suatu yang mengejutkan kerana manusia memang selalu mengeluh apabila diuji sesuatu yang tidak disukainya.

"Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir." (Surah Al-Ma'aarij: 19).

Allah SWT menciptakan hujan dan menurunkannya ke bumi dengan tujuan dan hikmah yang besar. Allah berfirman dalam kitab- Nya ;

“Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya; dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya.” (al-Hijr : 22).

“Dan Kam
i turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; Dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya.” ( Al-Mukminun : 18 ).

Hujan yang diturunkan oleh Allah juga sebenarnya membawa pelbagai rahmat kepada manusia. Sekali lagi, Allah menegaskannya di dalam Al - Quran ;

“Dan Dialah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya).” (Al-A’raf : 57).

“Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah.” (al-Qamar : 11).

Haa, nampak tak ayat di atas tu? Sepatutnya kita menjadi manusia yang bersyukur dan sentiasa membuat prasangka yang baik lebih - lebih lagi kepada Allah SWT. Allah menurunkan hujan bukan suka - suka. Pasal tu kita dianjurkan untuk membaca doa dibawah ni setiap kali hujan turun.

Allahumma syaiyiban nafi’a” (Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami)

Jadi, nasihat buat diri saya dan buat kawan - kawan yang saya sayangi, janganlah terlalu berfikir yang negatif dengan apa yang kita hadapi. Pandanglah setiap kejadian dan dugaan yang datang tu dengan pandangan akal dan iman. Jangan memandang mengikut nafsu dan perasaan semata. Allah tak pernah menzalimi hamba - hambaNya, sekalipun acapkali hamba - hambaNya ini ingkar dan derhaka kepadaNya.

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." Surah Al-Baqarah ayat 286.

*nie lah sedikit gambar tentang banjir di Sandakan hari tue*


*nie lah sedikit gambar tentang banjir di Sandakan hari tue*

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...