BERHEMAH DALAM MENEGUR

Sila klik pada link dibawah untuk artikel ini...penghargaan buat ILUVISLAM diatas artikel tersebut...semoga kita semua berhemah dan berlapang dada dalam berhujah dan menerima pandangan orang...

http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2805

TIADANYA ISTILAH CINTA ISLAMIK...SUATU PANDANGAN DAN PERKONGSIAN...PART 2

Ok, soalan selanjutnya, benarkah ada cinta kerana Allah? bukankah kalau dah rasa cinta membuatkan hati menjadi lalai dan menjurus kepada zina hati?

kerana itu, sekiranya perasaan cinta tidak dikawal dan tidak memohon petunjuk daripada Allah, ianya akan membuatkan hati menjadi lalai dan hanyut..jangan ikutkan hati...itu pesan sy berkali2 kepada semua orang...ikut kata iman..pohon bimbingan daripada Allah SWT agar cinta yg hadir itu tidak melalaikan sebaliknya ianya membuatkan si penikmat cinta itu lebih menikmati cintanya kepada Allah..kenapa sy kata lebih menikmati cintanya kepada Allah? kerana setiap apa yg dia rasa, dia mahu, dia meletakkan sandaran hanya kepada Allah..dia menggantungkan harapan hanya kepada Allah..dia meluahkan segala - galanya kepada Allah...jika dia berasa rindu, rindunya itu membuatkan dia merintih merayu memohon perlindungan daripada Allah..tidakkah nikmatnya bercinta dengan meluahkan segalanya kepada Allah..hati si pencinta yg mendambakan cinta kerana Allah pasti akan selalu bermonolog seperti begini ;


" Ya Allah, sebenarnya aku merasa cinta dan rindu kepadanya. Kerana itu aku memohon perlindungan Mu agar perasaan rindu dan cinta ku ini tidak menjadikan aku lalai daripada mengingati pada Mu..Bimbinglah rindu dan cintaku sebaiknya Ya Allah...aku meletakkan seluruh harapan cintaku kepada Mu Ya Allah..hanya kepada Mu aku mengadu dan merintih memohon petunjuk serta hidayah.."

setiap rintihan rindunya hanya diluahkan kepada Allah...tidak pernah terdetik dihatinyan bhawa kerana cinta itu dia menjadi lalai dan selalu melakukan dosa...malahan, kerana cinta itu, membuatkan dirinya lebih tawaduk dan mengakui kebesaran serta kekuasaan Allah....dia yakin bahawa, Allah pasti akan menjaga hati dan rasa cintanya itu selalu....maka siapakah sebenarnya yang melakukan zina hati?yg melakukan zina hati itu ialah orang2 yg selalu tertipu dan lalai dengan perasaan cintanya..dia menganggap perasaannya yg hadir ketika itu ialah cinta, hakikatnya perasaan yg hadir itu ialah nafsu semata...hatinya seringkali sahaja berada dalam fantasi cinta yang tak sudah..hatinya sentiasa saja bermonolog seperti ini ; "alangkah indahnya kalau bersama di dia saat begini begini, melakukan begini begini..ah, nikmatnya cinta kalau kami buat seperti begini begini..." ...hatinya seringkali lalai dan tunduk kepada tuntunan nafsunya...sekalipun sekadar berimaginasi sendirian tanpa meluahkan perasaan tersebut kepada orang yang dicintainya itu, tetapi sesungguhnya hatinya telah melakukan zina hati yang nyata...hatinya selalu sahaja kotor daripada mengingati Allah..hatinya hanya mengingati si dia yg di puja2..padahal hakikatnya si dia yg di puja2 itu belum tentu menjadi miliknya...segala apa yg diangankan itu belum tentu boleh dilakukan dgn si dia...maka,kerana itu perlunya kekuatan hati dan iman dalam bercinta ( maksud sy bukan bercouple ya, sekdar suka dalam hati dan tak diluahkan kpd orang yg disuka itu )...

zina hati memang amat payah utk dielakkan sekiranya kita sudah terjebak dalam cinta ( lebih2 lagi yg sudah terlanjur meluahkan perasaan dan bercouple )...namun, didikan dan tarbiyah perlu berterusan agar hati menjadi lebih terpelihara...kerana itu ada nasihat org dulu2, kalau takot dipukul ombak, jgn berumah ditepi pantai...kalau takot melakukan zina hati, maka jgn terlanjur meluahkan perasaan terlebih dahulu...



utk mendapatkan cinta hakiki, perlu byk mujahadah. perlu byk pengorbanan...utk memastikan diri terpelihara daripada zina hati, pohonlah doa kepada Allah..kawallah hati sebaiknya..tundukkan hati kepada tuntutan iman..bykkan istighfar sekiranya hati terlanjur berfantasi yg bukan2...sandarkan segalanya kepada Allah...insyaAllah, semuanya pasti akan selamat dan terpelihara...nasihat ini bukanlah ditujukan utk pembaca sahaja, tetapi lebih khusus kpd yg menulis ini...kerana sy ni cuma manusia yg tak lari daripada alpa dan leka..juga tak lepas dari dosa dan salah..pengalaman dan perjalanan kehidupan membuatkan sy menjadi sedikit arif ttg makna cinta kepada Allah...tuntunlah hati mengenal Allah terlebih dahulu sebelum menuntun cinta kepada manusia..kerana jika hati sudah tunduk kepada Allah, insyaAllah cinta kepada manusia tidak menjadi salah...jika hati sudah sujud kepada Allah, insyaAllah zina hati takkan dapat wujud selamanya..wallahualam..sekadar perkongsian..bukan ingin menunjukkan kepandaian, sekadar berkongsi ilmu tuhan... :)) asif jika terdapat byk kesilapan dalam memberikan pendapat...sesungguhnya manusia itu tidak akan pernah lari daripada melakukan kesalahan dan kesilapan, tetapi sbaik- baik manusia ialah mereka yg seringkali bertaubat dan kembali kepada Allah setiap kali melakukan kesalahan..semoga kita semua terpelihara dalam perlindungan Allah SWT..

video

TIADANYA ISTILAH CINTA ISLAMIK...SUATU PANDANGAN DAN PERKONGSIAN...PART 1



http://ana7atiqah.blogspot.com/2010/07/wujudkah-cinta-islamik.html?spref=fb

Assalamualaikum wbt....

sy sgt suka dgn artikel tu..dan sy setuju yg bercouple itu salah...apatah lagi apabila smpi ke thp bkol bjam2, msg sayang2 n kuar bdua2 an...malah perkara yg semacam inilah yg perlu dielakkan semua orang....

sy juga setuju dgn pendapat yg mengatakan bahawa jgn mengaitkan Islam dgn sebarang perkara yang batil sperti istilah Couple Islamik ni...mmg sgt2 stuju kerana semacam kita ingin menghalalkan apa yg haram kerana sekadar nama atau 'brand' yg bunyik mcm baik saja tidak berjamin perkara ataupun benda itu juga baik keseluruhannya..(maaf kalao agak susah nak phm..hee ) hakikatnya, matlamat tak pernah menghalalkan cara...



cuma bagi sy adalah tidak wajar sekiranya kita mengatakan bahawa cinta itu salah kerana yg betulnya adalah diri kita sebenarnya yg salah..cinta sekiranya dipandu dgn akal yg waras, malu yg menebal, iman yg kuat, syariat yg jelas, insyaAllah tidak akan menjejaskan kesucian fikrah dan fitrah manusia...jika yakin bahawa cintanya hadir kerana Allah ( maksud sy kerana keperibadian pasangannya yg berakhlak mulia serta mempunyai pegangan agama yg kuat ), wajarlah dia memelihara rasa cintanya itu sehinggalah tiba saatnya iaitu pernikahan..sepanjang waktu itu, gantungkanlah perasaan sepenuhnya kpd Allah. yakinlah bahawa Allah akan memelihara pasangan impian kita itu. sekiranya takdir Allah mengatakan bukan dgn si dia, maka InsyaAllah akan menggantikannya dgn yg lebih baik lagi...kerana itu dalam sesebuah perhubungan, perlunya batasan agar masing2 tidak terlebih dalam meletakkan harapan thdap org yg disukai kerana takot tidak kesampaian.selalu panjatkan doa agar dipanjangkan hubungan serta dipelihara keduanya sehinggalah detik pernikahan.

Sesungguhnya cinta itu anugerah Allah yang paling tinggi kedudukannya..kerana itu cinta perlu dipelihara sebaiknya...manusia tidak pernah tahu kepada siapa dan bilakah cinta akan hadir kerana bukan manusia yg merencana dan memilih cinta tetapi Allah lah yg meletakkannya di dalam hati manusia...tidaklah bermakna apabila kita jatuh cinta terhdap seseorang, kita merasakan perkara itu salah dan perlu dielakkan.yg sebaiknya adalah menangani perasaan tersebut dengan sebaik dan sewajarnya. jgn ikutkan hati, kerana ikut hati pasti akan mati..jgn ikut nafsu kerana jika turutkan nafsu pasti akan jadi tak tahu malu...ikutlah iman, kerana pasti diri kita aman...aman daripada godaan syaitan....

jika kita dah jatuh cinta dgn seseorang, bagaimana caranya utk menjga hati?pertama, pohonlah petunjuk dan bimbingan daripada Allah.. pohonlah agar selalu dipelihara daripada perkara keji dan mungkar...sandarkan harapan hanya kepada Allah..panjatkan doa agar Allah memberkati dan meredhai rasa cinta yg hadir itu..doa agar cinta yg lahir itu bukan kerana pa2 melainkan kerana Allah..kedua, kawal diri...jgn berlebihan misalnya bkol pjng, msg sayang2, dating dan sebagainya...tak salah mengenali dan berkawan dahulu dgn pasangan, tetapi ia juga bukannya lesen utk mengatakan perlunya kpd couple...ketiga, pelihara hati...jgn kerana orang yg kita suka itu, diri kita lalai...nak beribadat malas, keja malas dan sebagainya....kalau kerana org yg kita suka itu menjadikan kita lebih bermotivasi dan sbagainya, maka teruskan dgn perasaan bgitu..cuma jgnlah sampai nak buat ibadat pun niat kerana si dia...niat kena betul, barulah hasilnya juga betul...keempat, tak perlu nak meluahkan apa2 perasaan sebelum sampai masanya...bersabar dulu dgn perasaan yg tgh melonjak2 tu...rileks dulu...bila dah tiba masanya, teruskan mengikut prosedur2 yg betul iaitu dgn masuk meminang...senangkan?kerana dikhuatiri jika meluahkan perasaan awal2 sgt, perkara itu lah yg nantinya akan menyebabkan keduanya tersasar dari landasan syariat..betul tak? kawin nak lama lagi, tapi dah meluahkan perasaan..dah panggil sayang2 dan sebagainya...ini lah yg ditegah..'la takrabuzzina'...jgn kamu MENDEKATI zina..mendekati mcm mana tu?mendekati dgn cara meluahkan perasaan sebelum tiba masanya la..nanti bila dah luah rasa cinta, kita pun tertipu bahawa inilah pasangan aku yg sebenar..lepas tu, halal haram pun tak ingat dah...then, menyesal tak sudah...

wallahualam..ini cuma pendapat saya sahaja..hakikatnya apa yang baik itu datangnya dari Allah...yg buruk dan salah itu adalah akibat kekhilafan dan kedhoifan ilmu saya sendiri...Cinta Itu termasuk dalam Sunnatullah..maka wajib kita menerimanya dengan penuh syukur dan redha...dan antara tanda kita syukur dan redha dgn cinta daripada Allah itu ialah dengan memelihara dan menjga perasaan cinta itu sebaiknya..pastikan cinta kita itu berlandaskan kepada keredhaan Allah..pastikan diri tidak tertipu dgn cinta yang buta..dan sebaik - baik cinta kepada makhluk ialah cinta yang disandarkan hanya kepada Allah kerana Allah lah Yang Memegang Hati2 Manusia..Kerana itu selayaknya hanya Allah tempat kita menyandarkan harapan cinta kita..cinta kepada manusia hanyalah satu jalan daripada ribuan jalan lain untuk mendapatkan cinta Allah..kerana Cinta Allah adalah Cinta yang hakiki dan Abadi...tak ada cinta lain yg mampu menandingi dan mengatasi... ♥.

NASIHAT AL-QAMAH: 5 CARA PILIH SAHABAT

NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana
pesanan al-Qamah ( seorang sahabat Rasulullah SAW ) kepada anaknya :

Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah
hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi
keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan
untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa
terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka
menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan
untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa
terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai
keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu
daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu
dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka
membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan
dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu
persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih
dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala
matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan
bersama-sama sahabat yang mulia.

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :
"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,
Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,
Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu,
..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang
Memiliki mu."

CINTA SEBERAT SETENGAH JARRAH?

Dikisahkan dalam sebuah kitab karangan Imam Al-Ghazali bahawa pada suatu hari Nabi Isa a.s berjalan di hadapan seorang pemuda yang sedang menyiram air di kebun. Bila pemuda yang sedang menyiram air itu melihat kepada Nabi Isa a.s berada di hadapannya maka dia pun berkata, "Wahai Nabi Isa a.s, kamu mintalah dari Tuhanmu agar Dia memberi kepadaku seberat semut Jarrah cintaku kepada-Nya."

Berkata Nabi Isa a.s, "Wahai saudaraku, kamu tidak akan terdaya untuk seberat Jarrah itu."

Berkata pemuda itu lagi, "Wahai Isa a.s, kalau aku tidak terdaya untuk satu Jarrah, maka kamu mintalah untukku setengah berat Jarrah."

Oleh kerana keinginan pemuda itu untuk mendapatkan kecintaannya kepada Allah, maka Nabi Isa a.s pun berdoa, "Ya Tuhanku, berikanlah dia setengah berat Jarrah cintanya kepada-Mu." Setelah Nabi Isa a.s berdoa maka beliau pun berlalu dari situ.

Selang beberapa lama Nabi Isa a.s datang lagi ke tempat pemuda yang memintanya berdoa, tetapi Nabi Isa a.s tidak dapat berjumpa dengan pemuda itu. Maka Nabi Isa a.s pun bertanya kepada orang yang lalu-lalang di tempat tersebut, dan berkata kepada salah seorang yang berada di situ bahawa pemuda itu telah gila dan kini berada di atas gunung.

Setelah Nabi Isa a.s mendengat penjelasan orang-orang itu maka beliau pun berdoa kepada Allah S.W.T, "Wahai Tuhanku, tunjukkanlah kepadaku tentang pemuda itu." Selesai sahaja Nabi Isa a.s berdoa maka beliau pun dapat melihat pemuda itu yang berada di antara gunung-ganang dan sedang duduk di atas sebuah batu besar, matanya memandang ke langit.

Nabi Isa a.s pun menghampiri pemuda itu dengan memberi salam, tetapi pemuda itu tidak menjawab salam Nabi Isa a.s, lalu Nabi Isa berkata, "Aku ini Isa a.s."Kemudian Allah S.W.T menurunkan wahyu yang berbunyi, "Wahai Isa, bagaimana dia dapat mendengar perbicaraan manusia, sebab dalam hatinya itu terdapat kadar setengah berat Jarrah cintanya kepada-Ku. Demi Keagungan dan Keluhuran-Ku, kalau engkau memotongnya dengan gergaji sekalipun tentu dia tidak mengetahuinya."

Barangsiapa yang mengakui tiga perkara tetapi tidak menyucikan diri dari tiga perkara yang lain maka dia adalah orang yang tertipu.

1. Orang yang mengaku kemanisan berzikir kepada Allah, tetapi dia mencintai dunia.
2. Orang yang mengaku cinta ikhlas di dalam beramal, tetapi dia inginmendapat sanjungan dari manusia.
3. Orang yang mengaku cinta kepada Tuhan yang menciptakannya, tetapi tidak berani merendahkan dirinya.

Rasulullah S.A.W telah bersabda, "Akan datang waktunya umatku akan mencintai lima lupa kepada yang lima :

1. Mereka cinta kepada dunia. Tetapi mereka lupa kepada akhirat.
2. Mereka cinta kepada harta benda. Tetapi mereka lupa kepada hisab.
3. Mereka cinta kepada makhluk. Tetapi mereka lupa kepada al-Khaliq.
4. Mereka cinta kepada dosa. Tetapi mereka lupa untuk bertaubat.
5. Mereka cinta kepada gedung-gedung mewah. Tetapi mereka lupa kepada kubur."

NISFU SYAABAN






Corat - coret sekitar Majlis Bacaan Yasin Sempena Nisfu Syaaban di Surau An - Nur IPG Kampus Gaya, Kota Kinabalu.
Majlis bacaan Yasin dan Doa Sempena Nisfu Syaaban dipimpin oleh Yang Berbahagia Al Fadhil Ustaz Mohd. Syahir Bin Ismail, Pensyarah Jabatan Pendidikan Islam dan Moral IPG Kampus Gaya.
Majlis turut dihadiri oleh Yang Berbahagia Al - Fadhil Ustaz Abd. Rahman Ismail, Ketua Jabatan Pendidikan Islam dan Moral IPG Kampus Gaya, En. Othman Abd. Aziz, Ketua Unit Khidmat Pelanggan IPG Kampus Gaya serta beberapa orang lagi pensyarah.







BALIGHU 'ANNI WALAU AAYAH

· Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya – (Hamka)


· Yang meninggikan darjat seseorang ialah akal dan adabnya, bukan asal keturunannya – (Aristotle)


· Adab dan sopan itu lebih penting daripada makan dan minum – (Aristotle)


· Mahkota adab dan sopan santun lebih tinggi nilainya daripada mahkota yang bertahtakan ratna dan mutu manikam – (Budiman)


· Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras – (Hamka)

HIDUP UNTUK MEMBERI

Baharu saja sebentar tadi aku pulang dari menemankan seorang rakan seperjuangan dalam bidang dakwah makan kat restoren tadi. Beliau ialah Saudara Mohd Faiz, YDP IPG Kampus Kent. Beliau sebenarnya sedang menemankan beberapa orang junior ke hospital. Semoga rakan beliau itu sembuh dengan cepat, InsyaAllah...

Agak lama juga sejak cuti semester yang lepas aku tak berjumpa dengan dia..So, kesempatan tadi kami ambil untuk bertukar khabar dan bertukar pandangan. Antara yang menarik ialah mengenai konsep 'HIDUP UNTUK MEMBERI'.

Kenapa kami berbual tentang konsep in
i? Sebabnya, sahabat aku ni dari tengah malam semalam sibuk membantu junior yang sakit tu...Kemudian, dari pagi tadi sampailah sekarang ni belum balik hostel lagi...MasyaAllah..Aku kesian sangat kat dia..dari hospital Tuaran, Kota Belud..dan sampailah ke Queen Elizabeth ni dia berjalan..Kerja - kerja sendiri pun tak sempat nak disiapkan...Walaupun begitu, beliau masih lagi tersenyum dan masih lagi segar untuk membantu...Aku sangat - sangat respek semangat beliau...

*Aku bersama Saudara Mohd Faiz*
( Sewaktu melaksanakan Praktikum 1 di SK Tg. Aru 2 tahun lepas )


Sebenarnya, konsep 'HIDUP UNTUK MEMBERI' ni dah lama aku cuba untuk praktikkan..lebih - lebih lagi sejak mula berjinak - jinak dalam arena nie...Bukan apa, dengan mengamalkan konsep ini, baharulah kita tahu betapa ramai lagi manusia yang perlu dibantu dan ditolong..Jika tidak, kita pasti seringkali akan beranggapan bahawa kita sahaja lah yang selalu ditimpa nasib malang, kita sahaja lah yang selalu ditimpa kesusahan...

Dan untuk pengetahuan saudara sekalian, amalan membantu orang dalam kesusahan ni merupakan antara amalan yang boleh memanjangkan usia..Kerana membantu orang sebahagian daripada sedekah..So, kalau nak panjang umur ( sebab ibadah ) maka perbanyakkanlah melakukan amalan membantu orang yang kesusahan..

Cuma nasihat aku kepada orang yang nak meminta bantuan tu, janganlah pula sampai ke tahap mengambil kesempatan kerana orang yang membantu tu manusia biasa juga. Dia pun perlu juga minum, makan, duit minyak dan sebagainya. So, faham - faham sendirilah kan...hehe... :)) Maaf ye, nasihat nie bukanlah bermakna kitorang tak ikhlas, cuma kena saling memahamilah kan...

Baik, so kepada semua sahabat - sahabat pembaca sekalian, mari kita cuba amalkan konsep 'HIDUP UNTUK MEMBERI' ni. Semoga dengan mengamalkan konsep ini, Allah akan terus melipatkan gandakan pahala kita disamping memberikan kemudahan dan kelancaran bagi setiap urusan mahupun pekerjaan yang kita lakukan...InsyaAllah

HIDUP UNTUK MEMBERI...(^^,)v

PERBUALAN SEMALAM


USTAZ SYAHIR
* takda kaitan dengan cerita...cuma gambar semata* jangan marah ya ustaz... :)



Ustaz Syahir : Asran dengan siapa sekarang?

Aku : Takda dengan sapa - sapalah ustaz...hehe

Ustaz Syahir : Betui ka ni?ke diam - diam dengan ustaz nie? *senyum simpul*

Aku : Hehe...betul la ustaz..memang takda dengan sapa...

Ustaz Syahir : Ustaz tak kesah lah asran nak kawan dengan sapa..yang penting CINTA SELEPAS KAHWIN ye...ingat tu, itu PRINSIP KITA....*senyum lagi*

Aku : *Senyum* ............InsyaAllah ustaz...memang begitu juga hajat saya *monolog sendiri*

Itulah sekerat daripada panjangnya perbualan antara aku dengan Ustaz Syahir semalam sewaktu dalam kereta on the way nak balik ke hostel...hehe...perbualan yang sebelum tu tak payah la nak diceritakan...sebab isi yang paling utama adalah perbualan yang kat atas ni...hehe...InsyaAllah ustaz, saya akan cuba ikut prinsip tu... :))

AL MATHURAT

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (١)الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (٢)الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ (٣)مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (٤)إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (٥)اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (٦)صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلا الضَّالِّينَ (٧)

الم (١)ذَلِكَ الْكِتَابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ (٢)الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ (٣)وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ (٤)أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (٥)

اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ وَلا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ (٢٥٥)لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (٢٥٦)اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (٢٥٧)

لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأرْضِ وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِي أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (٢٨٤)آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ (٢٨٥)لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (٢٨٦)

فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (١٢٩)

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (١)الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ (٢)وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (٣)وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ (٤)وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (٥)إِلا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (٦)فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (٧)وَالَّذِينَ هُمْ لأمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ (٨)وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (٩)أُولَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ (١٠)الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (١١)

اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الأمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (٣٥)

وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ (١٢)وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ (١٣)وَوَصَّيْنَا الإنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ (١٤)وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (١٥)يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الأرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ (١٦)يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الأمُورِ (١٧)وَلا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلا تَمْشِ فِي الأرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ (١٨)وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الأصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ (١٩)

هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ (٢٢)هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ (٢٣)هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الأسْمَاءُ الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (٢٤)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...