KAWAN AKU CAKAP MACAM NIE..

Ada seorang kawan pernah berkata dengan saya,

" aku nak berubah la...nak jugak jadi macam budak - budak surau tu..tapi susah la.."

Lantas saya pun memberikan satu analogi,

" cuba bayangkan kita berada di dalam hutan yang sangat tebal, gelap dan kita pula sedang kelaparan...kebetulan dalam hutan tu, tak ada sebatang pokok pun yang mempunyai buah untuk dimakan dan tak ada seekor pun binatang yang boleh dimakan...tiba - tiba kita sampai ke sebatang sungai dan kita lihat di seberang sungai tersebut terbentang satu kawasan yang sangat subur. penuh dengan buah - buahan yang ranum dan binatang yang enak untuk dimakan..masalahnya, sungai tu sangat lebar dan dalam. arusnya pula deras..kita pun tak pasti apa ada dalam sungai tu...entah - entah ada buaya ke, ular ke...kalau kau, kau nak berusaha ke menyeberang sungai tu untuk dapatkan makanan tu semua? lagipun kalau kau tak menyeberang, kita mungkin akan dibaham binatang liar kat hutan tu..."



" eh, mestilah aku nak...aku sanggup susah payah yang penting aku kenyang...heee.." dengan pantas kawan menjawab..

"ha, macam tu jugak lah dengan halnya berubah nie...kita berubah nie sebab nak kan kesenangan akhirat...pasal tu, memang la jalannya tak mudah...lagipun hanya mereka yang cekal dan tabah mampu menempuhinya...cewah..macam ayat dalam perjuangan yang belum selesai pulak...hehehe..."

"oh, ye tak ye jugakkan...barulah aku faham konsepnya...bagus - bagus...hehe..."

wahai pembaca, adakah logik kita mendapat anugerah atau pun bonus daripada majikan kita sedangkan kita tak buat apa - apa pun...kita relaks duduk goyang kaki pun boleh dapat bonus sedangkan kawan kita yang kerja separuh mati apa pun tak dapat....kan tak adil namanya tu...begitulah juga dengan halnya syurga Allah ( walaupun pada hakikatnya ia tak boleh dibandingkan kerana Jannah itu merupakan suatu nikmat yang tak ternilai...saya cuma mahu agar pembaca mudah memahami konsep sahaja ok..). bukannya mudah untuk kita nak menggapai tu semua. kita kena lah 'bekerja keras' untuk mendapatkannya...lagipun tentunya kita tak boleh katakan kita nie sudah mantap atau pun beriman tanpa melalui susah payah kan..

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? ( Surah Al Ankabut : 2 )


Perhatikan ayat Allah kat atas tu...kan dah jelas tu. Allah dah sebut lama dah. Kita nie saja yang tak nampak semua tu....orang ada menyebut bahawa,

" sesungguhnya jalan ke syurga itu sempit dan berliku kerana syurga itu penuh dengan nikmat yang tak ternilai..jalan ke neraka luas terbentang dan penuh mudah dilalui kerana didalamnya penuh dengan seksa dan azab yang memedihkan...tentunya jalan untuk ke neraka itu mudah kerana syaitan telah menghiasi jalan tersebut dengan nafsu dan kenikmatan, hakikatnya semua itu bak fatamorgana di lembah oasis..."

Jelas dah hal nie...nak berubah memang kena uji dulu macam - macam...memang akan melalui suatu kesukaran..tapi yang terbaik ialah terus kekal dalam perubahan itu dan jangan sekali kali mengundur ke belakang kembali. Dan janganlah kita menjadi seperti golongan yang disebutkan oleh Allah dalam Surah Al Ankabut ayat 10 iaitu...

"Dan di antara manusia ada orang yang berkata: "Kami beriman kepada Allah", maka apabila ia disakiti (kerana ia beriman) kepada Allah, ia menganggap fitnah manusia itu sebagai azab Allah
[1145]. Dan sungguh jika datang pertolongan dari Tuhanmu, mereka pasti akan berkata: "Sesungguhnya kami adalah besertamu." Bukankah Allah lebih mengetahui apa yang ada dalam dada semua manusia?"

[1145]. Maksudnya: orang itu takut kepada penganiayaan-penganiayaan manusia terhadapnya karena imannya, seperti takutnya kepada azab Allah, karena itu ditinggalkannya imannya itu.


...


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...