TAKDIR : SAJA NAK TUMPANG TANYA..


+ "Ingatlah sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang." setiap saat hati dan fikiranku mengingati Allah..kurasakan hatiku bergelora dan perasaan sayu sentiasa menyelubungi diri..titisan air mata terasa ingin mencurah-curah mengalir ke pipi..fikiran melayang lantas tumpuan terhadap kerja2 hilang...inikah ketenangan yang dimaksudkan??

- perlu di perhatikan kenapa rasa nak menangis tu..jika kita mmg fikirkan Allah, insyaAllah akan lebih bersemangat...tp kadang2 syaitan nie pandai amik kesempatan, dia saja wat hati kita sedih, sayu dan mcm2 lagi...then kita pon mulalah rasa lemah dan malas nak wat keja..dengan alasan tgh sayu..kerana itu nabi selalu amal doa nie ~ Allahumma inni auzubika minal hammi wal hazn, wa auzubika minal ajzi wal kasa, wa auzubika minal jubn wal bukh, wa auzubika minal ghalabatid daini wal rijal....


+ hati ni terlalu ingin utk terus mendekati Allah..tp bila saja nak buat amal..nak buat kebaikan..rasa mcm ada saja bisikan yang mndorong untuk menjauhi segala kebajikan..mcm mana nk jauhi perasaan tu?


- itu mmg pastilah ada perasaan mcm tu...kalo nak buat amal nie mudah, ramai rasanya yg masok syurga n xdelah org2 yg melakukan kejahatan kat dunia nie....setiap kebaikan itu pasti ada ujian daripada Allah...bisikan syaitan itu juga sebahagia...n drpd ujian yg diturunkan Allah...syaitan bleh mmbisikkan perasaan mcm tu hanya dengan izin Allah..so, doa selalu kat Allah agar Allah pelihara kita drpd bisikan syaitan tsebut...


jalan ke neraka itu sgt indah dan mudah...tapi pengakhirannya sgt ngeri dan celaka....jalan ke syurga itu berliku2 dan payah..tap pengakhirannya manis dan indah...

teruskan mendekati Allah..jgn tewas dgn bisikan syaitan..semakin kuat dia menghasut, maka sepatutnya semakin kuat kita menidakkan hasutannya tu..
sebagai manusia biasa mmg tak lari dr keadaan nie..turun naik iman perkara yg biasa bgi manusia lemah mcm kita nie...perbanyakkan usaha utk maintainkan iman kita tu...Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:“Tanda cintakan Allah S.W.T. ial...ah mengingati Allah S.W.T (zikrullah) dan tanda Allah S.W.T murka kepada hamba ialah dia tidak suka mengingati Allah.”(baihaqi)

insyaAllah, saling ingat mengingatkan itu mmg suatu kwajipan bagi setiap muslim...andai seorang terlupa, maka mnjadi kwajipan yg sorg lagi utk mengingatkannya... :)

wa tawasau bil haq, wa tawasau bissobr...

ujian yg menimpa kita adalah selari ataupun setanding dgn tahap iman kita...maka bersyukurlah kita jika kita diuji dgn ujian yg berat kerana itu tandanya Allah sedang menaikkan martabat iman kita...apa pun yg berlaku, jgn pernah sekali tinggalkan bermuhasabah diri...kerana dgn muhasabah, insyaAllah kita akan selalu dpt menjaga hati dan iman kita...

+
masalahnya akhi...adakah bnar ini ujian atau balasan??

- ujian itu ada dalam beberapa bentuk....sebenarnya kita tak sebut ujian tu sebagai balasan tetapi lebih tepat ialah sebagai kaffarah kpd dosa2 kita yg lepas...apa yg berlaku kpd kita sebenarnya adalah utk 'mencuci' diri kita yg 'kotor' lanta...ran pelbagai dosa dan maksiat yg kita lakukan..maka, Allah menurunkan ujian sebagai kaffarah bagi menghapuskan dosa2 kita..wallahualam..insyaAllah, setiap apa yg berlaku itu ada hikmah yg tsembunyi dan hanya Allah yang Maha Mengetahui setapi perkara yang tersembunyi itu...Allah tak pernah membebankan/ menganiaya hamba2 nya..apa yg berlaku sebenarnya ialah kita sendiri yg menganiaya dan menzalimi diri sendiri...PUT YOUR TRUST IN HIM..have faith... :)

+‎ 'Allah tidak akan menguji hambaNya sekiranya hambaNya itu tidak mampu untuk menghadapi ujian tersebut..'
sekiranya hamba itu tidak dapat juga menghadapi ujian yang diberikan..adakah itu dinamakan takdir?


- "Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagi kamu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu,padahal itu tidak baik bagi kamu.Sesungguhnya ALLAH lebih mengetahui."(Al-Baqarah : 216)
ujian Allah adalah selari dengan tahap iman seseorang manusia...

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma'aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."
( Al Baqarah : 286 )


maka perbanyakkan doa yg kat atas nie....apa yg berlaku kpd kita mmg suda ditakdirkan, tetapi kita mpunyai kuasa utk memilih takdir dgn mmperbanyakkan doa kpd Allah...sekiranya apa yg berlaku dgn kita itu tidak sperti yg kita inginkan, maka redhalah dgn segala ketentuan Allah...ada hikmah yg tersembunyi yg hanya Allah yang tahu...perhatikan ayat 216 kat atas tu..


‎"Tanamkanlah kesabaran dalam menghadapi sgl kesulitan.. bencana.. dan kesengsaraan.. kerana kesabaran merupakan salah satu diantara moral yg tertinggi.. dan akhlak yg mulia.. bersandardirilah kpd ALLAH dan senantiasalah minta perlindungan-NYA dari sgl bencana dan penderitaan.. jangan berharap pertolongan dan perlindungan dr siapapun.. kecuali dari ALLAH." (Ali bin Abi Thalib)


*perbualan diatas adalah berdasarkan perbualan saya dengan seorang rakan di facebook beberapa bulan yang lepas..saja kongsi sebagai ingatan buat diri sendiri...maaf jika pendapat saya tidak tepat dalam menjawab persoalan yang diutarakan...sekiranya sahabat - sahabat punya jawapan yang lebih tepat, saya alu -alukan untuk berkongsi di ruangan ini.... :)



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...