HMM....

Ketika aku dan mak kesayangan aku duduk menonton tv dalam minggu ini jugak..

+ bila kau mau kawin?

- lama lagi mungkin mak...maybe 4-5 tahun lagi....Kenapa?

+ bapak mu tanya semalam. Dia harap kalau boleh, lepas saja kau habis belajar terus kawin la....

- ntah la...rasa - rasanya memang lambat lagi. Ada sudah pilihan hati tapi tunggulah masa yang sesuai...Aku belum berterus terang lagi dengan muslimat tu...Aku mau terus pegi pinang dia ja nanti...senang....hehe....Lagipun mau kumpul duit dulu...

+ bukan apa, kata bapak mu biarlah cepat - cepat...Dia mau tengok menantu dan cucu anaknya nie....

- hmm.....

Haa? mak dan bapak aku nak aku kahwin cepat?huhu...kalau boleh memang begitu jugalah hajat dihatiku. Tapi apakan daya, aku hanya mampu mencongak - congak dalam angan -angan semata - mata kerana aku masih banyak lagi yang perlu aku buat dan ada sebelum aku melangkah ke gerbang rumahtangga.

Aku tentunya memerlukan sekurang - kurang 3-4 tahun mengumpul wang untuk dijadikan perbelanjaan kahwin. Aku juga perlu menyediakan sekurang - kurangnya sebuah pondok untuk aku dan isteri ku berteduh dan kalau boleh biarlah pondok itu milik aku sepenuhnya supaya isteri ku nanti lebih senang, lebih selesa untuk tinggal di pondok itu.

Tetapi semua diatas termasuk dalam persiapan fizikal semata - mata. Hakikatnya, aku perlu melakukan persiapan yang lebih rapi dalam bab mental atau rohani aku. Aku sendiri tidak tahu sama ada aku sudah bersedia untuk memikul tanggungjawab yang besar dalam masa terdekat ini atau tidak. Perlu aku akui, aku masih terdapat banyak kelemahan dan kekurangan. Kerana itu, aku bimbang tidak ada muslimah yang sudi untuk hidup dan menemaniku dalam perjuangan ini. Siapalah aku untuk mengharapkan bidadari syurga sedangkan diriku ibarat si pengemis jalanan yang hina.

Aku bukanlah termasuk dalam kalangan lelaki yang cerewet dalam bab memilih pasangan. Ciri - ciri muslimah idaman aku tentunya sama juga dengan ciri - ciri yang difikirkan oleh kebanyakan rajul diluar sana.

Aku mahukan seorang muslimah yang tumbuh dan mekar kerana benih - benih agama dan tidak menjadikan agama sekadar anutan bak pembalut yang membaluti buah mangga; sekadar menjaga luaran buah semata tetapi isi di dalam rosak kerana tidak dibajai dengan baja yang baik.
Aku mahukan seorang muslimah yang mampu menerima aku seadanya. Tidak mengharapkan sesuatu yang lebih dan di luar kemampuan ku. Mampu menerima dan menganggap diriku seperti insan biasa yang kadangkala terlupa dan terleka.
Aku mahukan seseorang yang mampu mencintai aku setulus dan seikhlasnya. Menjadikan hanya aku seorang lelaki yang layak dicintai dan menemaninya dari dunia dan akhirat, insyaAllah.
Paling penting, aku mahukan muslimah yang sudi mengikutiku berkelana ke mana pun jua, selagi mana tujuan dan niat tidak tersasar dari landasan yang benar.

Tentunya pembaca yang terdiri daripada sahabat - sahabat muslimah tidak setuju dengan ciri - ciri yang aku letakkan diatas dengan alasan bahawa aku hanya mementingkan diri sendiri. Perlu mengikuti semua kehendak dan kemahuan ku semata - mata. Sahabat - sahabat muslimah tentu merasakan aku tidak adil kerana semua ciri - ciri diatas hanya memihak padaku, iaitu semuanya bertumpu kepada kemahuan ku padahal isteri juga tentunya punya hak dan kemahuannya sendiri.

Ya, aku memang mengakui bahawa muslimah juga punya hak untuk menentukan siapa dan bagaimana bakal suaminya. Setiap muslimah juga tentunya mendambakan seorang suami yang penyayang, beragama, bertanggungjawab dan sebagainya. Betul tidak? Kerana itu aku tidak menggariskan ciri - ciri yang yang berat sebelah. Contohnya, ciri - ciri seperti cantik dan pintar. Cantik dan pintar itukan bersifat subjektif. Tentulah perkara seperti itu tidak boleh dijadikan syarat ataupun penanda aras dalam menentukan pilihan. Semestinya perkara yang sedemikian itu sekiranya dijadikan asas dalam pemilihan pasangan, kita tidak akan mampu mencari hingga kiamat kelak.

Aku menggariskan perkara diatas kerana aku tahu bahawa akulah yang sepatutnya terlebih dahulu perlu mempersiapkan diri aku dengan ciri - ciri tersebut supaya ianya lebih adil bagi bakal isteriku. Aku mahukan seorang isteri yang boleh menerima aku seadanya, maka sudah tentulah aku juga perlu menerimanya dengan keadaan yang sama. Aku mahukan seorang isteri yang indah akhlak dan baik amalan agamanya, maka aku juga perlu menjadikan diriku mempunyai akhlak terpuji dan baik dalm hal amalan agama. Sekiranya aku mengharapkan bakal isteri ku begitu begitu, maka aku juga perlu menjadi begini begini terlebih dahulu. Baharulah baitul muslim yang ingin didirikan menepati kehendak dan kemahuan bersama. Sekiranya kehendak dan kemahuan sesama pasangan telah sepakat, tentunya mawaddah dan sakinah akan lebih mudah disemai dan bisa hidup subur dalam rumahtangga berkenaan.

Niat aku menulis ini bukanlah kerana mahu mendedahkan ciri - ciri muslimah idamanku, tetapi semata - mata ingin mengajak para sahabat berfikir sejenak tentang hakikat memilih pasangan untuk dijadikan pasangan dunia dan akhirat. Pilih pasangan yang sesuai dengan diri kita. Enggang sama enggang, pipit sama pipit.

" Sesungguhnya wanita yang baik - baik itu adalah untuk lelaki yang baik - baik manakala wanita yang buruk itu adalah untuk lelaki yang buruk "


Ayuh semua lelaki yang diluar sana, jadikan diri kita contoh dan model yang baik terlebih dahulu sebelum mengharapkan seseorang yang baik untuk diri kita... :)

Yang Sedang Berusaha Untuk Menjadi Baik,
Asran O

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...