TAUTAN HATI...Part 1

Pernah dengar tak novel dengan tajuk kat atas tu? Tautan Hati merupakan sebuah novel islami tulisan Fatimah Syarha. Watak utama yang memberikan kesan yang sangat mendalam dalam novel nie ialah Asiah Yusra. Watak yang sangat- sangat diimpikan oleh semua lelaki yang mahukan seorang isteri yang baik, solehah dan sentiasa berada dalam landasan dakwah. Setakat itu saja penerangan tentang novel tu..kerana bukan itu yang aku nak tulis kat sini..

Aku dah baca novel nie lama dah..aku beli novel nie tahun 2008. Aku habiskan masa selama 2 minggu untuk baca novel yang setebal kamus dewan bahasa dan sebesar saiz novel biasa. Sejak tu, aku dah khatam ntah berapa kali dah. Novel nie merupakan salah satu novel yang aku anggap sangat bernilai kerana novel nie banyak buka minda dan memberikan titik perubahan untuk diri aku. Aku tertarik pada watak hero novel nie iaitu Umar Al-Mujahid. Aku tertarik bukan sebab dia hero tapi kerana kehidupan yang digambarkan mengenai Umar nie sedikit sebanyak ada persamaan dengan diri aku. Umar digambarkan sebagai seorang yang baik sebelumnya dan kemudian terbabas dalam hal hubungan antara lelaki dan perempuan akibat terpedaya dengan nafsu serta terpengaruh dengan suasana persekitaran pada zaman ini. Umar kemudian menyedari kekhilafannya dan kembali kepada landasan syariat Islam.

Sejarah hidup aku adalah sedikit sebanyak sama dengan Umar walaupun hakikatnya dalam situasi ataupun konteks yang agak berlainan. Sejak aku habis baca novel tu, aku banyak berfikir tentang diri aku. Tentang kehidupan aku. Tentang gaya hidup aku. Adakah kehidupan aku selama nie selari dengan kehendak agama? Adakah gaya hidup aku selama nie bertepatan dengan syariat? dan hasilnya aku menangis...menangis yang teramat sangat kerana aku tahu jawapannya..Hari demi hari, aku cuba berubah selari dengan tuntutan agama yang diterangkan dalam novel tu. Novel Tautan Hati dah aku anggap macam 'kitab' kerana banyak perkara yang selama nie aku tak ambil remeh sangat padahal benda tu sangat besar impaknya dengan diri kita.

2008, 2009, sampailah 2010...iman aku turun naik macam lif. Kadang- kadang lama jugak lah aku jadi good boy..tapi kadang- kadang datang balik perangai buruk aku...Tak perlulah aku ceritakan kisah silam aku kerana kalau aku cerita, seakan- akan aku membuka aib aku sendiri dan kadang- kadang nampak macam aku bangga pula dengan perangai jahililiah aku tu. Padahal aku memang dah menyesal sangat dan tak mahu lagi ingat perangai- perangai aku tu. Aku berdoa semoga Allah SWT terus menutup aib dan perkara- perkara buruk aku selama nie...Aminn..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...