TAUTAN HATI..Part 2


Sambungan cerita berkenaan novel Tautan Hati...

Semalam, ada berlaku satu peristiwa yang sangat menyentuh hati aku. Walaupun begitu, alhamdulillah aku bersyukur kerana Allah memberikan kelapangan hati dan minda aku untuk menerima peristiwa tersebut dengan penuh keterbukaan..

Seorang Hamba Allah telah mengingatkan kembali tentang nilai- nilai yang terdapat dalam Tautan Hati ( kebetulan dia juga dah baca novel tu ) kepada aku. Dan aku sedar semua yang diungkapkan oleh Hamba Allah tu adalah benar dan baik. Mula- mula aku rasa malu yang teramat sangat, tapi kemudiannya aku bersyukur kerana dikurniakan seorang teman yang baik. Dia seorang yang sangat berhemah dalam memberikan teguran dalam setiap tingkah laku ku yang salah. Dan aku sangat menyenanginya..

Tautan Hati telah memberikan kekuatan untuk aku menerima keadaan pada malam itu. Kerana itu, aku bertekad untuk mentarbiah semula diri ku. Aku mahu berubah menjadi lebih baik lagi. Aku mahu mencontohi pengorbanan yang digambarkan melalui watak Umar Al Mujahid dalam merubah gaya hidupnya..Untuk itu aku perlu berjuang habis- habisan menentang nafsu diri ku sendiri. Aku perlu bermujahadah sekuat- kuatnya..doakan aku semoga dapat mentarbiah kembali diri agar dapat berubah menjadi seorang yang lebih baik pada masa akan datang..InsyaAllah, Aminn...

Buat mu teman, terima kasih atas nasihat dan teguran mu. Maafkanlah diriku kerana tidak mampu menjadi seorang sahabat yang selalu membimbing dan memimpin dirimu. Semoga ada manfaat dan hikmah dalam setiap keputusan yang kita buat.. :)

Ku anggap dirimu laksana tongkat yang memimpin si buta seperti ku.

MANUSIA FITRAHNYA ADALAH PERJUANGAN,
TANPA PERJUANGAN HIDUP BAGAIKAN ANGAN- ANGAN,
PERJUANGAN PASTINYA PERLUKAN PENGORBANAN,
PENGORBANAN PERLU DISEMAI DENGAN BUAH KEIMANAN,
AGAR DAPAT MEMBENIHKAN POHON KEJAYAAN.

Salam
Asran O

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...