SELAMAT HARI BAPA... :)

Bulan Jun tiba lagi. Setelah sambutan Hari Ibu pada bulan Mei yang lepas, tibalah pula sambutan bagi menghargai pengorbanan dan jasa seorang lelaki yang bergelar BAPA, AYAH, DADDY, ABI, AYAHANDA dan pelbagai lagi gelaran yang merujuk kepada watak yang sama iaitu BAPA. Semua gelaran itu sebenarnya tidaklah penting, tetapi yang paling penting ialah peranan yang dimainkan oleh watak berkenaan.

Kepada semua BAPA - BAPA yang berada di seluruh dunia, aku mengucapkan SELAMAT HARI BAPA termasuklah yang teristimewanya kepada seorang bapa yang merangkap seorang guru dan kawan kepada aku iaitu Tuan Haji Omar Bin Arjani. Beliau sangat - sangat aku sanjung kerana tanpa jasa dan pengorbanannya kepada keluarga kami, tentunya aku dan adik - beradik yang lain takkan mampu berada pada tempat yang kami berpijak kini. Kini, kami telah berjaya merubah kehidupan kami daripada tahap yang agak susah pada suatu masa dahulu kepada tahap yang agak sederhana dan senang sekarang. Dan tentunya yang paling sangat terkesan dengan aku ialah apabila beliau meminta ( walaupun hakikat sebenarnya memaksa...hehe ) aku mengisi borang untuk masuk ke IPG ( maktab ketika itu ). Waktu itu aku sebenarnya tidaklah mempunyai cita - cita mahupun keinginan untuk menjadi seorang guru namun kerana taat ( ataupun mungkin takut untuk membantah pasal bapa aku SANGAT garang ;p )aku turutkan juga kemahuannya. Mungkin kerana berkat doa dan kesungguhnya untuk melihat aku menjadi seorang guru, maka akhirnya aku berjaya juga dipanggil untuk ditemuduga sebelum layak masuk ke IPG.

Sepanjang masa sebelum waktu temuduga itu, bapa akulah yang paling sibuk menguruskan semua urusan aku. Aku pulak duduk relaks saja sebab aku tidak berharap sangat pun aku lulus temuduga tu. Sejak temuduga itu sampailah ketika saat menghantar aku di Maktab Perguruan Gaya pada Julai 2005, bapa akulah yang paling banyak berkorban dan melakukan apa sahaja untuk pastikan yang aku selesa dan siap sebelum masuk ke maktab. Akhirnya setelah lima tahun berlalu, aku sudah menyukai dan menyintai profesion perguruan yang aku ceburi ini dan ini semua kerana jasa bapa aku yang banyak bersusah payah demi aku. Aku sangat - sangat bersyukur dan aku berdoa semoga Allah SWT memberikan kesihatan yang baik dan selalu melindungi serta memelihara beliau dengan penuh rahmat dan kasih sayang.

Kepada semua teman - teman yang masih mempunyai bapa, hargai dan pandanglah segala tindak tanduk yang dilakukan oleh bapa kita dengan pandangan yang baik dan jangan sekali - kali berasa menyesal ataupun melawan segala kehendak serta kemahuan mereka kerana tiada bapa ( termasuk jugalah ibu ) yang mahu melihat anak mereka melarat serta hidup susah melainkan semata - mata untuk kesenangan kita sebagai anak - anak. Jika kita ingin Allah redha kepada kita maka terlebih dahulu kita harus meraih redha ibu bapa kerana redha Allah terletak pada redhanya keduanya. Jika ibu bapa telah redha kepada kita, InsyaAllah kehidupan kita akan selamat dan mudah di dunia dan di akhirat kelak. Berusahalah untuk menjadi anak - anak yang soleh dan solehah kerana suatu hari nanti, kita juga bakal berkahwin dan mempunyai anak - anak. Kitaran hidup pasti akan berlaku ( karma ). Sekiranya kita gagal menunaikan hak selaku anak - anak, maka janganlah menyesal sekiranya suatu hati nanti anak - anak kita melakukan perkara yang sama kepada kita. Ingat tu ye...

SELAMAT HARI BAPA KEPADA TUAN HAJI OMAR BIN ARJANI,
ANDA BAPA YANG PALING HEBAT DI DUNIA DAN AKHIRAT!!!

Salam daripada anak mu,
Asran Omar (",)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...