KISAH SEBIJI NANGKA : TIADA KEJAYAAN TANPA USAHA YANG GIGIH


Kampung itu sungguh sunyi sewaktu kebanyakan orang kampung telah pun keluar untuk mencari nafkah. Salmah melihat ke arah sebiji buah nangka besar yang telah pun hitam di bawahnya. Ulat- ulat sudah mula menyerang. mungkin dia boleh menyelamatkan separuh nangka itu yang masih elok. dia boleh mendapat RM8 jika dijual di tepi jalan. Orang tengah hanya akan membayar RM3 untuk buah itu. Dia akan mendapat keuntungan yang lebih jika menjualnya sendiri namun itu bermakna dia perlu duduk dan tidak dapat melakukan apa- apa di gerai sepanjang hari.

” Bang! ” Dia memanggil suaminya, Junid. ” Abang senang tak hari ini? ”. Junid menghalakan mata ke arah isterinya dengan agak malas sambil menghisap rokok daunnya. Dia menghembus asap itu keluar.

” Kenapa? ” Dia tersenyum. Salmah merasakan kemarahannya meluap. Silap - silap dia boleh terkena serangan jantung dengan memendam perasaannya.

” Tolonglah tengok- tengokkan gerai tu! ” Dia menjerit ke arah suaminya dengan jengkel.

Junid membuang pandangannya sambil berkata, ” Kenapa tidak awak saja yang buat? ”.

” Saya buat semua tu kalau abang tolong basuhkan pakaian dan keringkan biji koko tu, ” jawab Salmah.

Junid menghisap rokoknya sekali lagi sebelum turun dari tunggul pokok mati tempat dia duduk berehat. dia melerai dan mengikat kembali ikatan kain sarongnya sambil berkata, ” Yalah, aku pergi buatlah. ”

Ketika dia berjalan menuju ke gerai, isterinya menjerit kepadanya, ” Jangan berlenggang saja di sana! Ambil nangka tu dari pokok kemudian potong- potong. Letak dalam beg plastik sebelum awak jalan. Awak tahu kan yang orang- orang bandar tu tak suka tangan mereka terkena getah nangka sewaktu makan buah nangka. ”

Salmah mendengus sewaktu memikirkan tentang orang- orang bandar yang kaya raya. Suatu hari nanti, dia akan ada kereta dan tak perlu lagi bersusah payah bekerja. Tetapi suaminya tak pernah membantunya. Suaminya agak lembab dari segi mental dan tidak tahu bagaimana hendak mengira duit. Mujur anak perempuan mereka mendapat biasiswa dan akan mendapat ijazah sebagai seorang jurutera kelak. Salmah akan menjual sebahagian daripada tanah yang ditinggalkan oleh ibunya untuk membayar wang pendahuluan bagi membeli sebuah rumah dan kereta untuk anak perempuannya. Kemudian dia akan dapat bersenang lenang. Tetapi dia tidak akan membiarkan suaminya, Junid terlalu bebas, kerana yang anehnya, anak perempuan mereka lebih menyayangi ayahnya berbanding dengan Salmah.

” Oooh! ” Pekik jirannya, Minah dengan membuat bunyi seperti monyet menjerit. Bunyi itu menarik perhatiannya. ” Selamat pagi Kak Minah, ” sapa Salmah dengan sopan sambil meletakkan pakaian- pakaian kotor ke dalam air sabun. Minah bertanya tentang sesuatu yang telah pun jelas, ” Basuh baju? Lambat hari ni.”

”Aah, ” jawab Salmah. ” Saya perlu habiskan semuanya ni dan perlu pergi tolong Junid jaga gerai. Dia tu tak tahu nak tukarkan wang RM5. Kalau tukar wang RM10 dia boleh, tapi entah macam mana kalau RM5 tak boleh pula. ” Minah ketawa. ” Pasal tu Abang Junid dapat awak, ” dia berkata dengan penuh girang.

Ketika Salmah menyidai pakaian di atas batang bambu, Junid datang dengan bersahaja. Dia membasuh kakinya dengan air dari tempayan di bawah tangga. Dia menggoyang- goyangkan kakinya dan kemudian naik ke beranda rumah kecil kayu mereka lantas duduk. Dia sedang membetulkan kain sarong yang terletak diantara kakinya sewaktu Salmah menjerit ke arahnya, ” Kenapa awak balik awal sangat ? ”.

Junid dengan pantas menjawab, ” Saya dah habis jual semua. ”

” Duitnya mana? ” tanya Salmah. Junid membuka gulungan kain sarongnnya dan mengeluarkan beberapa keping tiket loteri.

” Seorang perempuan bagi dengan saya semua ini untuk nangka tu. Keputusannya keluar esok. ” Jawab Junid sambil berbaring ke sisi untuk tidur.

” Awak ni bodohlah...” kemudian Salmah berasa agak sangsi. Ini mungkin perempuan yang bertuah. Mungkin ini hari bertuah mereka.

Malam itu, Salmah tidak dapat tidur. Dia tidak sabar menunggu matahari untuk terbit dan keputusan cabutan tiket bertuah diumumkan. Sewaktu dia mendengar siaran radio, dia mendengar juruhebah mengumumkan, ” Tiket yang menang ialah 390 004 218. ” Itu nombor mereka. Mereka menang! Salmah akan dapat rumah dan keretanya lebih awal dari yang disangkakannya. Kemudian juruhebah itu menyambung, ” Pemenang boleh datang ke pejabat kami untuk menuntut basikal percuma. Terima kasih kerana mengambil bahagian di dalam cabutan amal ini.” Salmah memandang Junid, dan perlahan wajahnya menjadi marah.
SEKIAN.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...