HUJAN O HUJAN


Assalammualaikum..

Awal pagi tadi aku 'bertugas' menemankan akak aku pegi Bandar Indah untuk urusan sket la..waktu tu cuaca kat kawasan perumahan aku agak suram jugak la sedikit tapi belum sampai tahap mendung gila..on the way nak pegi sana tu, aku dapat tengok la awan mendung mula bergerak perlahan - lahan dari kawasan Bandar Sandakan ke arah kawasan Bandar Indah dan seterusnya kawasan perumahan aku..kalau tengok ke arah Bandar Sandakan, aku nampak memang dah hujan lebat la..memang gelap sangat dan berkabus dah dilangit..

waktu tu aku terfikir something..aku tengok bumi Allah kat Sandakan nie sumanya dah mendung dah tapi tak suma tempat hujan..kadang - kadang pelik ( bagi aku la ) sebab aku tengok awan tu meliputi suma kawasan jugak la tapi hanya sesetengah kawasan je yang kena hujan...aku pun cuba la berfikir secara rasional dan cuba kaitkan keadaan nie dengan keadaan sehari - hari..aku berpendapat kehidupan kita sebagai manusia pun macam tu..suma orang hidup di bumi Allah yang sama tapi tak suma orang akan menghadapi apa yang orang lain hadapi..( mungkin susah sket nak faham ayat aku nie..hee...)


Apa yang kita rasa sebagai keamanan di bumi Malaysia nie, takkan dapat dirasai oleh saudara - saudara kita yang duduk di Palestin nun..kemewahan hidup yang dinikmati oleh golongan bangsawan dan beraja, takkan dapat dirasai oleh golongan miskin dan fakir..nikmat kesihatan yang kita rasai ini begitu didambakan oleh pesakit - pesakit yang duduk di hospital tu..dan begitu jugak la dengan penderitaan dan kesengsaraan hidup yang hingga membuatkan sesetengah orang membunuh diri, takkan kita sebagai orang yang rasional dan waras dapat rasai..

Faham tak apa yang aku cuba sampaikan nie? Aku cuma nak kata, bersyukurlah dengan apa yang kita ada, yang kita miliki, yang dah tersurat untuk kita dan jangan sekali - kali merungut dengan suma tu..suma orang ada nasib masing - masing..dah kita sepatutnya menganggap apa yang kita ada dan kita miliki ini sebagai yang terbaik bagi kita kerana tidak suma orang akan merasainya...betul tak? kita rasa kita ada masalah yang sangat berat, makanya kita perlu bersyukur kerana kita masih lagi dapat hidup dengan rasional dan mampu berfikir dengan baik untuk menyelesaikan masalah tersebut..bayangkan kalau orang lain yang kena masalah macam kita, mungkin orang tu akan bunuh diri kerana tak tahan dengan masalah yang dihadapinya..


begitu jugak andai kita ada kekayaan yang banyak, syukuri nikmat itu kerana bukan suma orang ditakdirkan untuk menjadi kaya..jangan jadikan kekayaan sebagai tiket untuk kita sombong kerana untung nasib kita sumanya dalam aturan Allah..Andai Allah ingin 'menimpakan hujan' ke atas kita, takda siapa yang dapat menghalangnya..jangan ingat kawasan kita yang cerah tidak akan ditimpa hujan..ingat tak dengan pepatah 'ku sangka cerah hingga ke petang, rupa - rupanya hujan di tengah hari'..haa, kan dah jelas tu..kalau Allah nak mendatangkan apa - apa jua cabaran, dugaan, masalah dan sebagainya, itu merupakan kerja Allah..dan kita sebagai manusia perlu menyediakan diri untuk suma itu bak kata pepatah, 'sediakan payung sebelum hujan'..pastikan kita dah 'payungkan' diri kita dengan kekuatan iman dan keyakinan kita terhadap qada' dan qadar Allah..kalau dah sedia, taklah kita risau sangat basah lencun oleh hujan...

Itu saja la apa yang aku nak kongsi sebenarnya..point utama aku ialah syukuri apa yang kita ada, tak kira la sama ada berbentuk positif seperti harta, kesihatan, jawatan ataupun negatif seperti masalah kesihatan, masalah itu dan ini kerana itu suma adalah qada' dan qadar Allah..dan yang pastinya itu suma bukanlah sia - sia kerana setiap yang berlaku itu ada hikmahnya..seperti timbulnya pelangi selepas hujan..nampak indah dan memukau.

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagi kamu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu,padahal itu tidak baik bagi kamu.Sesungguhnya ALLAH lebih mengetahui."(Al-Baqarah : 216)


wassalam..

2 comments:

afiqah ashiya said...

kadang2 kita scara x sgaja tersebut "alamak! hujan..abesla baju aku..haih.."
:'(

Ranz عسران عمر said...

yup..kadang2 kita marah kat hujan..kta ckp 'ape la hujan nie! x henti2 je turun'..tanpa kita sedar pe yg kita ckp tu dah bley jatuh kufur taw..sbb seakan2 kita nak lawan Allah plak sedangkan hujan tu turun kerana perintahNya..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...