OH! TIDAK KU SANGKA BEGINI JADINYA..

Untuk ke sekian kalinya ( aku tak ingat sudah berapa kali ), hujan turun lagi membasahi bumi Sandakan nie dalam masa tempoh lebih 56 jam yang lalu. Seperti biasa, aku sebagai seorang hamba Allah memang sangat gembira dengan hujan yang turun. Malah, kadang - kadang aku bagaikan kanak - kanak ribena yang berlompat keriangan dan kegirangan apabila turun. Hujan yang lebat bukan sahaja menjadikan keadaan sekeliling menjadi nyaman, malah menjimatkan elektrik sebab tak perlu dah nak pasang kipas atau air-cond.

Malangnya dalam keriangan aku menyambut musim hujan yang gemilang ini, aku dikejutkan oleh beberapa musibah yang menimpa dek kerana hujan yang turun dengan lebat. Semalam, sewaktu aku pulang dari masjid selepas menunaikan solat jumaat, aku melihat keadaan jalanraya sepanjang dari kawasan masjid sampailah ke kawasan perumahan aku ( Taman Merpati - Taman Rajawali - Taman Sejati ), sudah pun ditenggelami air sehingga melepasi tumit. Walaupun begitu, dengan keadaan rumah yang agak tinggi sedikit berbanding kawasan perumahan yang lain itu, aku yakin rumah aku tidak akan terjejas. Namun, sebaik sahaja aku sampai ke rumah, aku mendapati mak dan adik aku sedang menyapu air di belakang rumah aku. Rupa - rupanya, bukit kecil di belakang rumah aku runtuh sedikit menyebabkan parit ditimbus dengan timbunan tanah yang akhirnya mengakibatkan laluan air di parit berkenaan tersekat lantas mewujudkan suatu keadaan yang agak merisaukan iaitu air mula naik dan masuk ke kawasan belakang rumah.

Lalu tanpa membuang masa, aku dan abang ipar aku pun mulalah melakukan kerja - kerja mengorek tanah tersebut dalam usaha untuk membuka laluan kepada air untuk melimpah ke kawasan yang sepatutnya. Tidak berapa kemudian, kami disertai oleh jiran kami. Selang beberapa jam ( rasanya dalam sejam lebih jugak ), air mula surut dan hujan pun mula perlahan. Kami pun senang hati lalu masuk dan mandi sebelum menikmati minuman panas yang menyegarkan. Biarpun agak lega dengan keadaan tersebut, kami masih lagi berjaga - jaga memandangkan hujan masih belum menunjukkan tanda - tanda untuk berhenti.

Dan seperti yang dijangka, tepat pukul 2.30 pagi tadi, aku dikejutkan dengan suara mak aku yang memanggil aku bangun dari tidur yang tak lena ( baru beberapa minit dapat tidur daa ) yang mengatakan bahawa dapur rumah kami sudah pun dilimpahi air. Lantas, ibarat seorang adiwira yang gagah perkasa, aku pun bingkas bangun dan berlompat turun dari katil untuk melihat kejadian tersebut. Aku begitu terkejut melihat dapur aku suda macam kolam ikan air tawar. Aku bergerak ke belakang rumah untuk melihat apakah sebab utama berlakunya fenomena ajaib itu, dan aku nendapati bahawa satu lagi runtuhan yang agak besar dari siang tadi sudah pun menimbusi parit sekali lagi. Melalui maklumat jiran aku, runtuhan tu bukan sahaja berlaku di kawasan belakang rumah kami malahan sebenarnya terdapat lagi satu runtuhan yang besar selang beberapa rumah sebelum kami. Dan runtuhan itulah yang sebenarnya menghalang laluan air mengalir.

Maka, pagi tadi kami sekeluarga begitu sibuk mengangkat barang dan menyapu air yang melimpah. Keadaan tersebut hanya reda pada pukul 5 pagi. Laluan air yang mulanya hampir satu kaki itu perlahan - lahan mula surut dan hanya separas tinggi parit sahaja. Kakak aku yang berasa gembira dan lega dengan keadaan tersebut, berbesar hati memasakkan mee goreng kepada seluruh ahli keluarga yang bertungkus lumus pada pagi itu. Itu merupakan sarapan pagi yang paling awal aku pernah nikmati seumur hidup aku.

Sekarang, pada pukul 3.10 petang, hujan mula menjadi lebat. Dan, perkara pada awal pagi semalam mungkin akan berulang lagi. Aku berdoa semoga kejadian ini tidak akan berlaku lagi. Lagipun rasanya sangat penat mencangkul dalam keadaan hujan lebat yang begitu sejuk hingga menusuk tulang sumsum. Doakan agar kita semua selamat dalam mengharungi musim hujan ini. InsyaAllah..



*beberapa keping gambar yang aku amik selepas tulis post nie tadi..air mula naik kembali...





*nie pulak video menggambarkan keadaan yang cukup lebat kat kawasan rumah aku..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...