AKU MOHON MAAF PADAMU

Assalammualaikum wbt

Saya tertarik untuk menulis sedikit mengenai blog saya ni. Mungkin ramai kalangan pembaca yang membuka blog saya akan sedikit terkejut dan juga mungkin hampa kerana apa yang diharapkan tidak ada disini. Ramai kalangan pembaca kemungkinan hairan melihat penampilan dan isi blog saya. Anda tentunya mengharapkan dengan nama blog www.mujahidalafbaru.blogspot.com ini, anda akan mendapat sebuah blog 'islamik' yang penuh dengan artikel tazkirah, ilmu islam dan banyak lagi label - label yang berkaitan sepertimana dalam blog islamik yang lain. Tetapi sebaik sahaja melihat kepada isi yang terdapat di dalam blog ini, ada di kalangan anda mungkin yang berkata dalam hati "ah, aku ingat blog islamik..rupanya cuma penampilan dan nama ja yang macam islamik padahal isi hampeh.."..betul tak?

Adakah hanya dengan meletakkan artikel yang penuh dengan tazkirah, ceramah, ilmu - ilmu berkaitan dengan islam dan sebagainya itu menjadikan blog itu blog Islamik? Apakah tidak boleh blog harian biasa menggunakan penampilan Islamik? Adakah ianya salah?

Jawapan saya mudah. Islam merupakan suatu agama yang sempurna dan melangkaui norma - norma yang terdapat dalam agama yang lain. Di dalam 'kesibukan' agama - agama lain menekankan aspek spiritual ( ibadah / penyembahan kepada Tuhan ) kepada para penganutnya, Islam menekan sebaliknya. Islam mengajar penganutnya agar menjadikan Islam sebagai satu cara hidup dan bukan hanya setakat pegangan rohani semata. Adakah agama lain di dunia ini yang mengajar umatnya bagaimana mahu menjalani kehidupan dari saat bangun tidur pada waktu pagi hingga ke saat hendak tidur semula di malam hari, dengan menjadikan agama sebagai satu cara hidup selain daripada Islam?

Para pembaca sekalian.

Islam mengajar kita agar menjadikan seluruh kehidupan seharian kita bertunjangkan kepada ajaran - ajaran dan nilai - nilai yang telah digariskannya. Islam memberi kita panduan bagaimana mahu menjalani kehidupan sebagai seorang muslim yang sejati. Dengan mengamalkan dan menghayati Islam sebagai suatu gaya hidup, maka seluruh aktiviti dan apa jua yang berkaitan dengan kehidupan kita sebagai manusia akan beridentitikan Islam. Apakah salah kita menonjolkan imej Islam kita itu? Saya sebenarnya berbangga dengan identiti Islam saya, kerana itu saya sentiasa menonjolkannya dari segi perlakuan dan pergaulan saya dalam dunia sebenar malahan saya turut membawa identiti itu dalam dunia maya seperti blog, facebook dan sebagainya.

Saya seorang muslim yang hanya mempunyai ilmu berkaitan Islam 'cukup - cukup makan' sahaja. Jadi tentunya dengan ilmu yang begitu sedikit, saya tidak mempunyai kemampuan untuk menulis perkara yang berkaitan dengan ilmu Islam kerana jika saya tersilap, tentunya ramai pembaca yang akan keliru dan saya pastinya akan mendapat dosa. Walaupun begitu, saya cuba mengaplikasikan ilmu yang sedikit itu dalam perkara seharian saya dan semuanya itu saya rangkumkan dan kongsikan kepada anda menerusi blog ini. Apa yang anda baca di dalam blog ini merupakan sebahagian daripada pengalaman, perbincangan, dan perkongsian yang saya kaitkan dengan kehidupan sebagai seorang muslim.

Oleh yang demikian, saya dengan rendah diri memohon maaf andai ada pembaca yang merasakan identiti blog saya yang cuba menonjolkan identiti islamik ini tidak bersesuaian dengan isi kandungan yang terdapat dalamnya. Sesungguhnya, saya hanya seorang manusia yang kerdil lagi dhaif. Saya hanya menyampaikan dan berkongsi sesuatu mengikut kemampuan saya. Saya juga memilih penampilan islamik dalam blog saya kerana saya berbangga menjadi seorang muslim dan saya tidak merasakan ianya suatu kesalahan menampilkan identiti islamik sekalipun isi yang ada di dalamnya tidak seratus peratus islamik seperti yang disangkakan. Apa yang saya mampu hanyalah mengikut anjuran Nabi yang menggalakkan umatnya berkongsi dan menyampaikan apa yang diketahuinya sekalipun hanya ilmu yang sedikit. "Balighu 'anni walau ayah"..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...