LAMA VERSUS BARU....?

+ Ran, lagu nasyid kat kereta kau tu guna cd ka radio tu?

- Oo, cd ba nie...napa?

+ Cd beli ka tu atau burn punya?

- Burn...napa?

+ Aku mau pinjam boleh? sedap plak lagu - lagu nasyid kat kereta kau ni...

- Boleh tu boleh, tapi make sure jaga cd tu k..kalau rosak, tiada ganti tu...

# Tiada ganti? kau cakap tadi cd burn, kalau cd rosak kau burn la yang baru lagi apa susah...hehe

- ya la..tapi yang lama tetap tak sama dengan yang baru...

# Napa plak nda sama? kan sama juga isinya..

- isi sama tapi sentimental value nya berbeza...yang lama tetap yang lama...yang baru, lain lagi sentimental valuenya....

# jadi sekarang kau mau yang lama ka atau yang baru?

- kalau ikutkan hati, mestilah mau yang lama kan..tapi kalau yang lama dah rosak dan tak boleh pakai, kenalah guna yang baru....prinsip aku senang jak, yang lama tak boleh dibandingkan dengan yang baru, begitu juga yang sebaliknya...kerana masing - masing ada sentimental values yang berbeza... :)

+ ha, kalau macam tu, kalau cd yang aku pinjam ni rosak kau burn je la yang baru....

- hehe...no..no...no....aku tetap mau cd tu jugak...kalau rosak pun aku tetap simpan jadi kenangan...mana mau cari cd yang ada cover mantop macam nie...hehehe...tapi kalau ada yang baru, aku tetap hargai benda tu....coz secara sunnatullah nya, yang baru lambat laun akan jadi lama juga kan.... :)

Morals of the story : LAMA atau BARU, masing - masing punya kelebihan....jangan sekali - kali membeza - bezakan antara yang keduanya...kerana terselit banyak hikmah dan pengajaran dalam penciptaan LAMA dan BARU oleh ALLAH SWT...
( perbualan antara aku dan dua orang kawan aku sewaktu tersekat dalam kesesakan lalu lintas kat masjid negeri semasa hendak pergi menonton Penutupan Majlis Tilawah AL- Quran Peringkat Kebangsaan di Dewan Saadah, Wisma Muis semalam ; 3 Julai 2010....)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...